جهت دریافت روزانه تست و نمونه سوال حتما عضو کانال تلگرام شوید

www.telegram.me/artstate

جهت دریافت روزانه تست و نمونه سوال حتما عضو کانال تلگرام شوید، جهت عضویت کلیک کنید.

وظایف کارگردان

عوامل و وظایف کارگردان چیست؟ عواملی که در اینجا نام برده شده اند قسمت های کلیدی کارگردانی می باشند، یعنی عواملی هستند که، در تفاوت یک فیلم خوب از یک فیلم بد بسیار موثرند.

 

وظایف کارگردان - کنکور هنر
وظایف کارگردان – کنکور هنر

این عوامل عبارتند از :

۱- دکوپاژ

۲- کمپوزیسیون

۳- توازن

۴- پرسپکتیو

۵- خط فرضی

۶- ترانزیشن و افه های تصویری

۷- میزانسن

۱- دکوپاژ

 

دکوپاژ در سینما چیست؟ اهمیت دکوپاژ در ساخت فیلم, فیلم نامه دکوپاژ شده چگونه است؟ اجزای فیلمنامه دکوپاژ شده چیست؟

 

دکوپاژ (Decoupage )

دکوپاژ ، تقطیع یا برش فنی ، یکی از وظایف بسیار مهم کارگردان است و شامل : تصمیم گیری در مورد محل استقرار دوربین در صحنه، نوع نورپردازی، اندازه تصویر ، زاویه دوربین ، نوع حرکت دوربین ، تعداد تصاویری که برای نمایش یک موقعیت لازم است ، نوع اتصال نماها به یکدیگر ، هر صدایی که قرار است در صحنه شنیده شود ( هر صدایی غیر از دیالوگ ها ) و باقی جزئیاتی است که به فرایند تصویری شدن فیلمنامه (سناریو) مربوط می شود.

 

این وظایف که شاید نیمی از وظایف کارگردان باشد ، باید پیش از فیلم برداری انجام شود و نتیجه آن در فیلم نامه دکوپاژ شده مشخص باشد. کارگردان ها ممکن است هنگامی که به مرحله فیلم برداری می رسند برخی از جزئیاتی را که قبلا تعیین کرده بودند با توجه به شرایط تغییر دهند ، ولی معمولا بر اساس فیلم نامه دکوپاژ شده ای که خود تهیه کرده اند پیش می روند.

برخی کارگردان ها نیز به دکوپاژ کردن فیلم نامه پیش از فیلم برداری اعتقاد ندارند و معتقدند در هنگام فیلم برداری است که کارگردان می فهمد فیلم نامه ای که در دست دارد باید چگونه ساخته شود. البته معمولا روش اول ، هم مرسوم تر است و هم کارامد تر.

نحوه ی دکوپاژ کردن فیلم نامه قبل از شروع تصویربرداری

برای دکوپاژ تصویربرداری (Shooting) قبل از هر چیزی باید فرم دکوپاژ را تهیه کنید خودتان هم می توانید طراحی کنید, خیلی ساده است. گام آغازین برای دکوپاژ یک سکانس این است که ابتدا باید از خود چند سؤال بپرسیم:

– سکانس مورد نظر در چه موقعیت زمانی و مکانی اتفاق می افتد؟

– هدف از این سکانس چیست؟

-سکانس چه چیزی را می خواهد به مخاطب انتقال دهد؟

-این سکانس چه تأثیری روی مخاطب دارد؟

 

بعد از پیدا کردن پاسخ سؤالات مربوطه که باید به پاسخهای روشنی رسیده باشیم با پیروی از اصول میزانسن کاراکتر را تجسم و یادداشت می کنیم، کاراکتر ما دراز کشیده یا نشسته ؟ تکیه داده یا ایستاده ؟ مسیر نگاه و حالت های مختلف اعضا بدن را مشخص می کنیم.

 

بعد با توجه به اصول پیام شناسی موقعیت کاراکتر (Character) را نسبت به آکسسوار (وسایل صحنه) مشخص می کنیم و در صورت نیاز نحوه استفاده از آنها را یادداشت می کنیم.

 

البته شاید پلان اول سکانس ما بدون کاراکتر باشد مثلاً نمای عمومی شهر در شب یا نمای عمومی یک آپارتمان باشد. که در اینصورت به ثبت مراحل اولیه که توضیح داده شد نیازی نیست.

 

سپس Set Up یعنی جای دوربین را مشخص می کنیم. از مهمترین نکات کارگردانی انتخاب جای صحیح دوربین است که در چه موقعیتی نسبت به کاراکتر یا به طور کلی سوژه قرار بگیرد.

 

بعد اندازه نما را مشخص می کنیم که Long Shot (نمای باز) باشد یا Tight Shot(نمای بسته)؟ بازیگر در نمای Close Up یا در نمای Medium باشد؟ یا … بعد در صورت نیاز مسیر حرکت بازیگر را یادداشت می کنیم و اگر خواستیم نحوه استفاده از ابزارهای حرکتی مثل Crane یا Travelling رو هم ثبت می کنیم.

 

معمولاً در برگه دکوپاژ نوع موسیقی، افکت ، آمبیانس(صدای محیط) و جلوه های ویژه را هم برای هر سکانس بطور جداگانه ثبت می کنند.

 

یک نکته مهمهمیشه وقتی دکوپاژ می کنیم باید اول و آخر پلان را دقیقاً بدانیم تا به پایان مشخصی نرسیدیم پلان بعدی را دکوپاژ نکنیم.

 

نکته اساسی دیگر اینکه آنقدر باید به دکوپاژهای متفاوت فکر کرد تا به دکوپاژ ایده آل رسید و این مستلزم فیلم دیدن البته فیلم خوب دیدن!!! از تمریناتی که توصیه می کنم تماشای صحنه هایی خاص از فیلم هایی که دوست دارید بصورت مکرر است و در این حال سعی کنید دکوپاژ آن صحنه ها را برای خود بنویسید و در مورد آن با استاد و یا شخصی حرفه ای بحث کنید.

 

مراحلی که توضیح داده شد برای دکوپاژ پلان اول بود حالا برای پلان های بعدی با حفظ راکوردها باید همین سیکل رو طی کنیم. حفظ راکوردها حین ضبط از وظایف مهم منشی صحنه شما است، به همین خاطر به منشی صحنه حافظه کارگردان می گویند.

 

اهمیت دکوپاژ

نحوه دکوپاژ ، ضرباهنگ فیلم و حال و هوای آن را به تماشاگر منتقل می کند. برای مثال هر چه تقطیع بیشتر باشد ، طول نماها کوتاهتر باشد و از زوایای بیشتری فیلم برداری صورت گیرد ، ضرباهنگ فیلم نیز تند تر خواهد بود و این روش معمولاً در فیلم های پر زد و خورد ، ترسناک و جنگی ، روش مناسبی برای القای حس ترس و هیجان به تماشاگر است و یا در فیلم هایی که کارگردان می خواهد تماشاگر هر چه بیشتر با شخصیت اصلی همراه شود و با چشم او به ماجرا نگاه کند ، معمولا از برداشت های بلند و از حرکت دوربین های طولانی و حتی برای بیشتر کردن این حس از نمای نقطه نظر ( POV ) استفاده می کند.

 

نوع دکوپاژ فیلم به نوعی ، نشان دهنده سلیقه بصری و سبک تصویری کارگردان است. برخی کارگردان ها هستند که به برداشت های بلند اعتقاد دارند ، به این معنی که معتقدند فیلم باید تا حد ممکن به تجربه بصری بیننده در عالم واقع نزدیک باشد ، به همین خاطر این کارگردان ها تا حد ممکن از تقطیع نماها خودداری می کنند ، طرفدار نماهای بلند و حرکت دوربین های طولانی اند . در عین حال برخی از کارگردان ها نیز طرفدار نماهای کوتاه و قطع های سریع هستند و معتقدند که باید تجربه بصری جدیدی را به تماشاگر ارائه داد .

 

یک نکته بسیار مهم و وظیفه بسیار خطیر بر دوش کارگردان آن است که ، او باید به ویژه در تقطیع نماها و نوع اتصال آن ها به یکدیگر و در زاویه بندی دوربین ، به گونه ای عمل کند که تماشاگر حس پرش و بریدگی نداشته باشد و یا به عبارتی او باید احساس کند که فیلم تداوم دارد ، زیرا در غیر این صورت ممکن است در اثر این پرش ها توجه او از فیلم کنده شود و چون حواسش پرت شده از همراهی با فیلم صرف نظر کند. علاوه بر این، کارگردان باید به گونه ای عمل کند که چشم و ذهن تماشاگر را خسته نکند. به طور خلاصه نماها باید به گونه ای باشند که نه آنقدر کشدار و بی تحرک باشند که خسته کننده به نظر برسند و نه آنقدر کوتاه و سریع که تماشاگر نه تنها اطلاعاتی به دست نیاورد بلکه دچار سرگیجه هم شود. افراط و تفریط به فیلم صدمات بسیاری وارد می کند.

 

فیلم نامه دکوپاژ شده

ابتدا کارگردان هر سکانس فیلم نامه را به نماهای مختلف ( اصطلاحاً پلان ) تقسیم می کند ( منظور هر برداشت دوربین است یعنی فاصله بین خاموش و روشن کردن دوربین ). بعد از آنکه همه فیلم نامه به این صورت تقسیم بندی شد. پلان ها به ترتیب پشت سر هم قرار می گیرند.

 

حال باید فیلم نامه دکوپاژ شده را روی کاغذ نوشت. برای هر پلان صفحه شامل پنج بخش است :

 

شماره سکانس و شماره پلان

باید شماره سکانس و شماره پلان را در جایی بالای هر صفحه هر نما نوشت.

 

نوع پلان

داخلی یا خارجی و محل فیلم برداری ( به همان صورت که در فیلم نامه اصلی است ) ، همچنین روز فیلم برداری با توجه به برنامه ای که برای فیلم برداری تهیه شده ، زیرا در این برنامه پلان ها به ترتیب فیلم برداری نمی شوند ، بلکه برای صرفه جویی در وقت و هزینه ها ، پلان هایی که در یک مکان و در یک موضع رخ می دهند را با هم می گیرند.

 

وضعیت صحنه

آنچه را که در هر پلان رخ خواهد داد را می نویسند و در همان قسمت ، نوع نما ( کلوزاپ ، لانگ شات و … ) و نوع حرکت دوربین را با علامت های اختصاری مشخص می کنند. به این ترتیب که یک خط کسری می کشند و در صورت نوع نما ، و در مخرج حرکت دوربین را با علائم اختصاری می نویسند.

دیالوگ

دیالوگ هایی را که در این نما بین شخصیت ها رد و بدل خواهد شد را در یک ستون می نویسند.

صداها و نوفه ها

همه صداهایی که در سر این صحنه شنیده خواهد شد ، مثلا صدای ماشین یا چکیدن قطرات آب یا رادیو و … . می توان در این بخش موسیقی را نیز مشخص کرد که آیا در این پلان موسیقی متن باشد یا نه ، ولی معمولا این کار را نمی کنند و بعد از آنکه فیلم برداری تمام شد درباره بخش هایی که باید موسیقی متن داشته باشند تصمیم گرفته می شود.

 

به این ترتیب یک فیلم نامه دکوپاژ شده خواهیم داشت.

گردآوری و تدوین: فرزین ریحانی راد

ایالت هنر را در کانال تلگرام پیگیری کنید:

telegram.me/artstate

جهت دریافت روزانه تست و نمونه سوال حتما عضو کانال تلگرام شوید

www.telegram.me/artstate

همچنین ببینید

تئاتر و نمایش در دوره ی رنسانس ، کنکور هنر

تئاتر و نمایش در دوره ی رنسانس در انگلستان و نمایش الیزابتین ( قرن ۱۵ و ۱۶ (

قسطنطنیه که در سال۱۴۵۳ میلادی مرکز بیزانس بود توسط ترکان عثمانی فتح شد. با تسخیر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت روزانه تست و نمونه سوال حتما عضو کانال تلگرام شوید

www.telegram.me/artstate