جهت دریافت روزانه تست و نمونه سوال حتما عضو کانال تلگرام شوید

www.telegram.me/artstate

جهت دریافت روزانه تست و نمونه سوال حتما عضو کانال تلگرام شوید، جهت عضویت کلیک کنید.

کنسرتوی کلاسیک و رمانتیک و نقش فلیکس مندلسون آلمانی

کنسرتوی کلاسیک شامل سه موومان (معمولا تند کند تند) که هر موومان
شکل تغییر یافته ای از فرم سونات است،بود.

در قسمت اول هر موومان(بخش) شاهد دو مرتبه ارائه تم ها،یکی ارکستر تنها
و دیگری ارکستر+تکنواز هستیم.پس از ورود به مرحله بسط وگسترش(دولپمان)،
گسترش تمهای ارائه شده در قسمت اول موومان(اکسپوزیسیون)
همراه با ارائه گسترشهای متفاوت تری از سوژه در تنالیته های گوناگون اتفاق
می افتد که در نهایت به بخش ارائه مجدد تم ها(ریکاپیتولاسیون) ختم شده
پس از آن ارکستر متوقف می شود و تکنواز کادنستا(تکنیکهای نمایشی بر مبنای
تمهای شنیده شده به منظور بیان مهارت نوازنده)که کاملا بداهه بوده اجرا میشود
و سونات موومان اول با یک کودا(جمله پایانی) به پایان میرسد.

در دوره رمانتیک تغییراتی که در موومانهای کنسرتوی تکنواز بوجود آمدند تقریبا
عبارت اند از:

تمها در موومان اول تنها یکبار ارائه می شدند و تکنواز با فاصله کمی وارد می شد.

کنسرتوی موسیقی کلاسیک و رومانتیک ، کنکور هنر
کنسرتوی موسیقی کلاسیک و رومانتیک ، کنکور هنر

کادنستا،معمولا قبل از ریکاپیتولاسیون شنیده می شود
علاوه بر این کادنستا دیگر بداهه نبوده و توسط آهنگساز تصنیف میشد.

الگوهای سه موومانی که از گذشته در کنسرتو مرسوم بود،گاه به یک موومان
و یا ۴ موومان تبدیل میشد.
و همچنین بیشتر پیانو و ویولون بودند که در رمانتیک به عنوان ساز تکنواز
انتخاب می شدند.

فلیکس مندلسون آهنگساز آلمانی سده نوزدهم میلادی،بزرگ ترین خدمت خود
به دنیای موسیقی را با بازشناسی آثار باخ انجام داد.
با این حال قطعات بسیار زیبا و بحث برانگیزی نیز از خود بجای گذاشت که اورا
به مقام آهنگساز بزرگ نیز نائل کرد.
از آثار مهم مندلسون می توان به سمفونی اسکاتلندی،ایتالیایی(۴و۳)
کنسرتو ویولن می مینور،رویای شب تابستانی و اسکرتسوی معروفش
اشاره کرد.

مندلسون در کنسرتوی ویولن خود برای اولین بار دو تغییر تاثیر گذار را در سونات
کنسرتو بوجود آورد:

مندلسون برای اولین بار تکنوازی را در کنسرتو(کادنتسا) از بعد به قبل
ریکاپیتولاسیون جابجا کرد.
یعنی بعد از کادنتسا میبینیم که بجای کودا و ختم موومان اول،تم ملودیک
معروف مجددا توسط ارکستر اجرا شده و ویولن ارکستر را همراهی میکند!!

این حرکت را در موسیقی ایران میتوان به کنسرت نوای استاد حسین
علیزاده در حافظیه تشبیه کرد که بجای پیش درآمد موسیقی با ۴مضراب
آغاز می شود.

مندلسون تقریبا برای اولین بار در تاریخ موسیقی کدانتسای کنسرتو را از حالت
بداهه ی نوازنده به حالت مکتوب آهنگساز تبدیل کرد.

مثل اینکه در موسیقی ایران علاوه بر قطعات ضربی،آواز،جواب و بداهه نوازی
هم نت نگاری شود!

ولی مندلسون پیروزمندانه این میراث را به آهنگسازان بعد خود منتقل کرد.

به کوشش رضا احمدی

جهت دریافت روزانه تست و نمونه سوال حتما عضو کانال تلگرام شوید

www.telegram.me/artstate

همچنین ببینید

معرفی ساز سه تار , کنکور هنر

معرفی سه تار و آشنایی با اجزا و کوک ساز سه تار

با شرکت در کلاس های کنکور تئوری و عملی مجازی سایت، قبولی خود را تضمین …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت روزانه تست و نمونه سوال حتما عضو کانال تلگرام شوید

www.telegram.me/artstate