اخبار

گروه د اسستیل هلند

به طور کلی به نظر می رسد نقاشان، پیکرتراشان و معماران هلندی با گام هایی احتیاط آمیز وارد سده ی بیستم شده اند. پیت موندریان معروف ترین نقاشان این دوره هلند به شمار می رود.

وی در پاریس زندگی می کرد و در سال ۱۹۱۴ برای دیداری از هلند به آنجا بازگشت و در همین زمان جنگ آغاز شد. موندریان به زودی با هنرمندان دیگر هلندی که تمایلات مشابه داشتند آشنا شد. ایشان عبارت بودند از بارت وان درلک و تئو وان دوسبرگ که این دومی نقش رهبری کننده گروه د استیل را داشت.

د استیل , پیت موندریان , کنکور هنر

د استیل , پیت موندریان , کنکور هنر

موندریان و وان دوسبرگ از نظریه پردازان منتقد این گروه بودند. موندریان مجموعه مقالاتی در این دوران نوشت که بعد ها به نام نئوپلاستی سیسم یا شکل آفینی نوین منتشر شد و یکی از اسناد هنر انتزاعی به شمار می رود.

موندریان شیفته مضامین عرفانی تقابل عناصر عمودی و افقی بوده و باقیمانده ی عمرش را صرف کاوش آن ها کرد. قصد موندریان چنان که خود نیز گفت درک واقعیت ناب بود و او این واقعیت را در موازنه ای حاصل تعادل میان تضاد هایی نامساوی لیکن معادل می جست. وی تنها به روابط توجه داشت و درک این روابط تنها از طریق احساس خود او میسر می شد. از کارهای او می توان از مربع های رنگی داخل بیضی، درخت سیب در شکوفه و پرده ی ترکیب با سرخ و آبی و زرد نام برد.

 

ایالت هنر را در کانال تلگرام پیگیری کنید:

telegram.me/artstate

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


هفت + = 10